Thursday, November 30, 2006

I am no superman.




Katakanlah, ada sekumpulan manusia ni, dia orang duduk kat satu planet (contohnye Planet Krypton). Semua orang ada power yang samer. Pastu, kumpulan manusia ni pun berpecah, ada yang stay kat planet Kripton and ada yang berhijrah ke planet lain di sistem suria lain. Yang migrate ke planet lain, sebab graviti pull alien planet tu lain, dia orang dapat super power. Hebat ler kan. Semua penduduk planet tu akan mengherokan manusia tu. So best ler kan, mesti seronok! Bayangkan ler, kat planet asal semua orang same jer power dia, tup tup hijrah planet lain, terus dapat super power!!! Sapa tak nak kan? As long as kita gunakan power kita untuk kebaikan penduduk planer tu (and untuk diri kita sendiri) kira ok ler..... Rasa bangga sebab ada super power tu pun memang tak dapat dielakkan ler, itu lumrah. Tapi rasa bangga berpatutan memang bagus untuk self confident.

Ok, then satu hari tu, planet Krypton pun buat reunion, semua yang hijrah ke planet lain dipanggil hadir. So kumpulan manusia yang tak pernah keluar dari Krypton and mereka yang pergi jauh berhijrah pun berkumpul. Dalam pertemuan tersebut, kumpulan manusia yang stay kat Krypton terasa amat pelik dengan perangai mereka yang berhijrah keluar, semua cakap dan berkelakuan seolah-olah mereka ada super power (read: berlagak nak mampus!!!) Dekat planet Krypton tu kan semua orang sama power dia, jadi kenapa ada segolongan manusia tu berlagak macam mereka tu bagus sangat dan mereka ada power lebih dari yang lain?

Ini yang buat aku pelik dengan perangai segolongan manusia.
Satu jer nasihat aku pada semua dan diri aku sendiri, kat mana pun taraf kita sekarang, jangan lupa asal usul kita. Sebab kalau kita lupa pada asal usul kita, kita akan jadi tidak releven pada root kita sendiri.

3 comments:

pizli.mw said...

wahahaha betul tu...

Digitalite said...

aku tau ko marah sangat Superman tak tolong Palestin (sapa tak marah? aku pun marah) tapi bukan gini caranya Guzz. Banyak lagi ...

Guzz said...

Aduh..konpius aku!!!